Til Daglig Andagt
9 Feb: Hans Plan At Gøre Os Hellige

Gennem Jesu Blod Er Jeg Helliget, Gjort Hellig, Tilsidesat For Gud
Af Derek Prince

Vi ved, at ordet hellige er relateret til ordet helgen og er direkte relateret i de originale bibelsprog til ordet for "hellig". Så helliggørelse betyder at blive gjort hellig. Gud har planlagt, at vi skal gøres hellige.

Hellighed er en unik egenskab blandt Guds egenskaber. Gud har mange vidunderlige egenskaber – kærlighed, magt, visdom og så videre – men alle dem har en egenskab, som vi kan sige, er fjernt afspejlet i mennesker. Vi har oplevet kærlighed fra mennesker. Vi kender dem, der er magtfulde. Vi har mødt mennesker, der er kloge. Selvfølgelig optræder disse egenskaber hos mennesker i en grad umådeligt mindre, end de gør hos Gud, men vi har i det mindste en idé om, hvad disse egenskaber er. Men når vi taler om hellighed, er der ikke andet at sammenligne det med. Gud er enestående hellig.

Hellighed er noget, der ikke findes uden for Gud. Virkelig, på nogle måder kan du måle, hvor meget du kender Gud, ud fra hvor meget du kender hellighed. Jeg fortæller det på denne måde: Vi takker Gud for hans godhed, vi priser Gud for hans storhed, men vi tilbeder Gud for hans hellighed. Tilbedelse er svaret på Guds hellighed.

I Det Gamle Testamente sagde Gud: "Du skal være hellig; thi jeg er hellig" (3 Mos 11:44), og i Det Nye Testamente gentog Peter Herrens ord og sagde: "Vær hellig, for jeg er hellig" (1 Peter 1:16). Alligevel blev der henvist til to forskellige måder at opnå hellighed på. Jeg vil sammenligne disse to måder – den ene ved den gamle pagt og den anden ved den nye pagt – i løbet af de næste par dage.

Bøn
Tak, Herre, for Jesu blod. Jeg proklamere, at Gud er hellig, fortjener tilbedelse - og at jeg gennem Jesu blod er helliget, gjort hellig, tilsidesat for Gud. Amen.


Til 10 Feb.